IP-telefoni og VoIP

Selv om dette er en Cisco-netværk dedikeret blog, stort set, besluttede jeg at starte en indlæg om en generel teknologi, der er ikke direkte relateret til Cisco, men det er et område, hvor Cisco er igen en vigtig aktør, kort sagt vigtigste aktør, som vi kommer at se senere på nogen af de undersider hvor vi snakker om Cisco som førende på området. Det er IP-telefoni og Voice over IP (VoIP). De to begreber, IP-telefoni og VoIP, hænger rundt omkring det samme begreb, men efter min mening er de ikke helt den samme ting. Mange mennesker henviser til disse to begreber i flæng, men de er ikke helt den samme. Så før vi går videre lader præcisere forskellen mellem IP-telefoni og VoIP.

IP-telefoni Vs. VoIP

IP-telefoni har at gøre primært med digital telefoni systemer (LAN-baserede IP PBX-systemer), som bruger IP-protokollen udelukkende til talekommunikation. Alle komponenter i den IP-telefoni systemet at bruge digitaliseret stemme, som overføres som IP-pakker via et IP-netværk (normalt LAN-netværk). Telefonen håndsæt (VoIP-telefoner) oversætte det analoge talesignal til digital voice (binær voice), der overføres som IP-pakker fra én telefon til en anden. Opkaldet styresystem er normalt en software baseret (softswitch) server, som håndterer alle opkald signalering, call routing, IP telefon ledelse osv., igen ved hjælp af IP-protokollen til transport. Så tænker IP-telefoni som en større koncept.

VoIP på den anden side er en delmængde af IP-telefoni. Dybest set, VoIP er den teknologi, der bruges af IP-telefoni som ”køretøjet” til at transportere telefonopkald. VoIP er den teknologi, ved hvilken det analoge talesignal digitaliseres (analog til digital konvertering) og bliver binære tal for at blive overført af IP protokollen. VoIP er grundlaget for gennemførelsen af og funktionaliteten af en IP-telefoni-system. VoIP kan også bruges af ældre TDM-baserede PBX systemer til at transportere taleopkald via en IP WAN-netværk eller endda over internettet. Særlig stemme gateways bruges til at forbinde til den arv PBX telefonsystem den ene ende og til IP-nettet på den anden ende for at oversætte TDM voice strøm til IP talepakker.

Så for at opsummere, IP-telefoni er det overordnede koncept for den moderne form for talekommunikation, som udnytter kraften og funktioner af VoIP-teknologi med henblik på at tilbyde den samlede oplevelse af at kommunikere effektivt og med masser af ekstra funktioner.

Lad os se flere detaljer om de to begreber:

1. Flere detaljer om Voice over IP

Udtrykket VoIP eller Voice over IP refererer til overførsel af talepakker via netværk baseret på internetteknologi og mere specifikt den IP-protokollen. Den IP-protokollen, som hele internettet er baseret på blev oprettet for at gennemføre overførslen af data i form af datapakker. Dette betyder, at når en data dokument overføres over internettet skæres i små IP-pakker og sendes over netværket. Når dokumentet når sin destination, er pakkerne forenet igen dermed at genskabe det oprindelige dokument. Den samme logik gælder, hvis de overførte data svarer til en stemme samtale. Stemmen digitaliseres, hakket i pakker af oplysninger, der overføres over netværket via IP-protokollen. På destinationen pakkerne genindtrådte at genskabe voice stream. Her bør vi gøre det klart, at VoIP refererer til overførsel af voice over enhver IP-netværk. Et sådant netværk er internettet naturligvis, men når de overvejer VoIP det betyder ikke nødvendigvis, at vi bærer stemme over internettet alene. Det kan være en IP-baseret netværk (såsom et privat firmanetværk WAN-netværk).

2. Packet baseret (IP-telephony) Vs. Circuit Switched Telephone Systems

IP-telefonisystemer er dem der bruger helt IP-pakker til talekommunikation, som forklaret før. I modsætning til pakkekoblede telefonsystemer (der er baseret på IP-protokol), anvende konventionelle telefonsystemer logikken i direkte forbindelse mellem de to kommunikerende stemme parter gennem en dedikeret kredsløb forbeholdt hver kontakt. Således kredsløbskoblede udtrykket telefonsystemer. I pakkekoblede systemer, dog kan den samme kommunikationslinie anvendes til samtidigt at passere forskellige former for pakker. Således kan talepakker af en eller flere samtaler rejse gennem den samme rute som andre pakker overføre data, video osv. Dette er den vigtigste forskel mellem traditionel telefoni, der er implementeret til det offentlige telefonnet (PSTN) og telefoni implementering på IP net (eller mere generelt til pakkekoblede net).

3. Kan en IP-telefoni være forbundet til det offentlige telefonnet

Der er særlige stemme gateways, der kan forbinde en IP-telefoni-system med det offentlige telefonnet (PSTN) eller andre telefonnet. Brug stemmen gateway, kan en VoIP-telefon kalde en arv telefonlinje telefon på det offentlige telefonnet og vice versa uden problemer. Dybest set stemmen gateway oversætter IP-pakker fra det IP-telefon-system til TDM voice, der skal sendes i løbet af arven PSTN-netværket. Generelt uanset infrastrukturen, at IP-telefoni systemet bruger til at udføre samtalen, i sidste ende er det et privat telefonnet, såsom dem, der gennemføres i corporate callcentre, der er transparent for det offentlige telefonnet.

4. Hvad er fordelene ved IP-telefoni og VoIP

De væsentligste fordele ved VoIP og IP-telefoni vil i almindelighed at omfatte:

Single net infrastruktur til data og telefoni. Da den samme infrastruktur (kommunikationslinjer og udstyr) tjener taletrafik og datatrafik, vi har betydelige stordriftsfordele. Også, opnår vi en bedre styring af teleinfrastruktur.
Maksimal udnyttelse af teleinfrastruktur. Den pakkekoblede net (f.eks. IP Networks) gøre bedre brug af deres båndbredde kapacitet i sammenligning med traditionelle kredsløbskoblede telefonnet da linjen ikke er fuldt besat for hvert opkald samtale derfor kan bære forskellige datapakker foruden stemme.
Forbedret kommunikation til eksterne arbejdstagere. Brugen af IP-telefoni kræver ikke, at brugeren har en fysisk tilstedeværelse i virksomheden miljøet. Hvis brugeren har en IP-forbindelse, kan han / hun kan drage fordel af de egenskaber og funktioner i virksomheden telefonsystem, uanset hvor brugeren befinder sig.
Nye tjenester bliver introduceret. Brugen af en fælles infrastruktur for både data og tale giver mulighed for udvikling af en ny generation af tjenester såsom unified messaging, der kan bidrage væsentligt til vækst i produktiviteten.

5. Hvorfor virksomheder er interesserede til IP-telefoni

Da næsten alle virksomheder har adgang til internettet, har de allerede gennemført deres virksomheds netværk via IP-protokollen. Således får de en førsteklasses mulighed for at udnytte IP-netværksinfrastruktur, der omfatter, ud over de kommunikationslinjer, andet udstyr såsom routere, afbrydere, osv. Denne IP netværksinfrastruktur kan anvendes til telefoni også. Selvom IP-telefoni-systemet er begrænset i virksomheden, er fordelene betydelige. Når en virksomhed benytter lejede kredsløb til at forbinde afsidesliggende filialer, anvendelsen af disse kredsløb til både IP-telefoni og data connectivity giver betydelige fordele og omkostningsbesparelser for selskabet.

6. Er IP-telefoni den mest økonomiske løsning til talekommunikation

Ligesom enhver teknologi investeringer i infrastruktur, bør brugen af VoIP og IP-telefoni blive behandlet som en mellemlang til lang sigt forretning. Ifølge undersøgelser, skiftede brugen af pakke-net for taletelefoni er mere økonomisk end de netværk, som optager hele kommunikations linje for hver samtale. Og når vi kan tjene telefonopkald gennem vores corporate IP-netværk – som i nogle tilfælde udstrækkes til forskellige dele af byen, andre byer eller andre lande – vi helt sikkert spare penge ved ikke at bruge det offentlige telefonnet. Når routing telefonopkald over vores eget private IP-netværk fra København til Amsterdam og destinationen opkald er et PSTN nummer i Amsterdam, vil opkaldet blive opkrævet som lokal i København (det vil blive dirigeret fra vores stemme gateway i København til PSTN). Dette er et eksempel på en vejafgift bypass omkostningsbesparelse. Virksomhederne bør dog overveje omkostningerne til gennemførelse af den IP-telefoni infrastruktur, som indtræder i øget båndbredde kapacitet til at rumme også taletrafik, i det ekstra udstyr (f.eks. IP-telefoner), den ekstra nødvendige software, etc. Samlet dog, i medium og lang sigt, har telefoni over IP-netværk vist sig at være langt mere økonomisk end traditionel telefoni løsninger.

7. Kan IP-telefoni let gennemføres?

Over tid har de fleste virksomheder erhvervet ekspertise til at gennemføre IP-telefoniløsninger, enten på eksisterende virksomhedens netværk eller fra bunden. Den største fordel ved at gennemføre VoIP-applikationer er, at de er afhængige af netværk infrastruktur, som kan udvides gradvist, afhængigt af virksomhedens behov. Derudover har gratis ansøgningerne er modnet så godt, såsom opkald management software, således at implementeringen af løsninger og deres anvendelse bliver mere ligetil.

8. Hvad sker der med hensyn til lydkvaliteten?

Traditionelt det største problem af telefoni på IP-netværk har været kvaliteten af stemmen. Da det samme netværk bærer forskellige datapakker (dokumenter, andre samtaler osv.) Vi kan ikke altid sikre, at de pakker, der bærer stemmen samtalen alle vil komme sammen og til tiden på den anden ende for at bære en real-time diskussion. Når du overfører et dokument, en webside, en e-mail osv., vi ikke pleje så meget, hvis en pakke er forsinket 1-2 sekunder. I voice samtale dog forsinkelse virker negativt på kvaliteten af stemmen. En løsning på dette problem ville være anvendelsen af høj kapacitet linjer, kombineret med kraftig routing udstyr (f.eks. routere og tilstrækkeligt store afbrydere). Men de koster penge. En bedre løsning er at gennemføre prioritering af talepakker i forhold til andre data. Efterhånden som prisen på udstyr og service dråber, kvaliteten af VoIP vil blive bedre og bedre. Endelig må vi ikke glemme, at anvende visse teknologier (f.eks. stemme komprimering), kan vi øge effektiviteten af kommunikationslinie og med passende indstillinger i routere, vi kan begå vis kapacitet fra netværket til talekommunikation. Med det vil taletransmission udføres så meget som muligt i realtid uden forsinkelser og forvrængning.

9. Har vi brug for særlig telefon håndsæt?

Der er særlige telefon håndsæt designet til VoIP kommunikation, der udnytte potentialet i denne teknologi. Sådanne anordninger er tilgængelige fra de fleste internationale producenter af telefoniprodukter samt fra andre producenter, der er involveret i beslægtede VoIP-løsninger. Det er værd at nævne, ved hjælp af specialudstyr kan vi stadig bruge almindelige telefon-enheder. Alternativt kan en virksomhed overveje muligheden for softphones. En softphone er væsentlige telefoni software, der er installeret på en bærbar eller stationær computer og tilbyder alle de funktioner, en IP-telefon uden behov for en hardware telefon enhed. Naturligvis afhænger anvendelsen af softphones, at der foreligger en computer. Selv om de første præsenterede softphones havde dårlig lydkvalitet og et stort netværk belastning, nu teknologien er temmelig moden og operationelt.

Nu kan vi ”køre” videre til decideret undermenuer som sofølge setter Cisco i centrum, hvor endelig Cisco tilhører efter alle de årene og teknologi som gavner os alle sammen, som førende netværks teknologi Company .